yt    

Ocenieni na piątkę

co roczne podsumowanie działalności w szkołach w roku szkolnym 2010/2011

 

Choć do końca roku zostało jeszcze 6 miesięcy, Koło nr 2 Lubuskiego Związku Żołnierzy Wojska Polskiego z Gorzowa Wlkp. podsumowało roczne przedsięwzięcia, które realizowało w Gorzowskich szkołach w minionym roku szkolnym. „Dzięki podpisanemu porozumieniu między ministerstwem: Obrony Narodowej i Edukacji udało się podpisać porozumienie o współpracy z Zespołem Szkół Ekonomicznych w Gorzowie Wlkp., gdzie raz w miesiącu realizowane są zajęcia z żołnierzem. Nie chcieliśmy się zamykać na jedną szkołę więc w późniejszym czasie rozpoczęliśmy nasze nietypowe lekcje wojskowe w wybranych losowo szkołach” – opowiada Prezes Koła nr 2 LZŻWP, Jerzy Wernerowski. „Mamy nadzieję, że taka forma zajęć z żołnierzem i ze sprzętem pozwoli młodzieży lepiej przyswoić wiedzę dotyczącą obronności kraju – dodaje Prezes Wernerowski.

 

Dzięki porozumieniu, które podpisał Zarząd Główny Związku Żołnierzy Wojska Polskiego z Ministrem Obrony Narodowej, związki współpracują z różnymi instytucjami, w tym cywilnymi na rzecz proponowania pro obronności, ale również kształtowania postaw patriotycznych wśród młodzieży. „Cieszy nas, że uczniowie chcą uczestniczyć w spotkaniach z żołnierzami, są ciekawi historii żołnierzy, którzy walczyli o niepodległość naszego kraju” - wspomina jeden z członków związku chor. Ludwig Fedorowicz.

 

Akcentem kończącym działania wojskowe w Gorzowskich szkołach w starym roku szkolnym było nadanie odznaczenia sztandarowi Zespołu Szkół Ekonomicznych w Gorzowie Wlkp. medalu XXX- lecia Związku Żołnierzy Wojska Polskiego, nadanego za działalność pro obronną wśród uczniów. Podczas uroczystego apelu kończącego ubiegły rok szkolny, podsumowano działania, które zostały zrealizowane z uczniami popularnego ekonomia oraz wręczono wojskowe dyplomy m.in. od dowódcy 10 Brygady Kawalerii Pancernej z Żagania za udział w akcji Pomocy Humanitarnej dla dzieci z Afganistanu.

 

Co zorganizowaliśmy ? (wybrane przedsięwzięcia)

Od września 2010 r. związek przeprowadził kilka spotkań w paru szkołach ponad gimnazjalnych. Celem spotkań była „żywa” lekcja Przysposobienia Obronnego ze sprzętem wojskowym. Podczas zajęć młodzież zapoznała się ze strukturami Wojska Polskiego, poznała i obejrzała najnowsze wyposażenie osobiste żołnierzy wyjeżdżających na zagraniczne misje.

 

Aby młodzieży uzmysłowić czym dokładnie zajmują się żołnierze na misji i jednocześnie nauczyć postaw niesienia pomocy drugiej osobie zorganizowaliśmy razem z 11 Lubuską Dywizją Kawalerii Pancernej z Żagania dwie edycje Pomocy Humanitarnej dla Dzieci z Afganistanu z Prowincji Ghazni (15.11.2010 r. – 25.01.2011 r. oraz 09.05 – 18.06.2011 r.). Podczas trwania akcji w którą jako współorganizator włączyło się koło nr 2 LZŻWP z Gorzowa, w szkołach, które włączyły się w akcje odbyły się lekcje, podczas których uczniowie zobaczyli poprzez pokaz multimedialny jak wygląda życie w Afganistanie. „Mam nadzieję, że po przez tą akcje uzmysłowiliśmy uczniom jak ważna jest pomoc drugiemu człowiekowi, jednocześnie sami uczniowie zaczęli nieść pomoc swoim rówieśnikom w Afgańskiej szkole po przez zakup przyborów szkolnych. Gorzowski Ekonomik znany jest z akcji charytatywnych więc tym razem uczniowie nie zastanawiali się nad tym czy się przyłączyć” – opowiada organizator gorzowskiej akcji Pomocy Humanitarnej, kpr. Marcin Kamiński. „Reakcję uczniów podczas lekcji były różne. Panie się dziwiły jak w XXI wieku można żyć bez prądu, telewizji czy dostępu do komputera. Często pytały skoro brakuje wszystkiego to jak tam żyć” – kończy kpr. Kamiński.

 

Z nowym rokiem szkolnym do szkół gimnazjalnych wejdzie nowy przedmiot pod nazwą Edukacja dla Bezpieczeństwa, które ma zastąpić dotychczasowe Przysposobienie Obronne. Aby sprawdzić jak nowy przedmiot przyjmie się wśród gimnazjalistów postanowiliśmy zorganizować lekcje dla trzecioklasistów w wybranych kilku szkołach aby zapoznać uczniów z nowym przedmiotem. Dzięki zmianom programowym z P.O gdzie kształcono w kierunku pro obronnym, uczniowie podczas Edukacji dla Bezpieczeństwa poznają zasady bezpieczeństwa ogólnego w ty, m.in. działania innych służb. Uczniowie zaczęli zajęcia od poznania czym zajmuje się żołnierz, poznali procedury jak zachować się podczas znalezienia niewybuchów z II wojny światowej oraz obejrzeli jak wygląda życie na misji.

 

Chcąc pokazać uczniom ze lekcje nie zawsze muszą odbywać się w „murach” szkoły, że od klas szkolnych są ciekawsze miejsca do prowadzenia zajęć związanych z Przysposobieniem Obronnym, po raz pierwszy dzięki współpracy z 17 Wielkopolską Brygadą Zmechanizowaną z Międzyrzecza przeprowadziliśmy lekcję na terenie Międzyrzeckiej Brygady. Podczas wycieczki uczniowie poznali salę tradycji 17 WBZ oraz obiekty szkoleniowe na terenie jednostki. Jednak najważniejszym punktem zwiedzania były bojowe pojazdy, które zostały zademonstrowane na placu apelowym.

 

Kolejnym przedsięwzięciem jakie zaczęliśmy realizować w dwóch kolejnych szkołach były zajęcia Obrony Cywilnej. Okazuje się, że na terenie miasta Gorzowa Wlkp. są odpowiednie miejsca, w której lepiej młodzież przyswoi wiedzę. Kierując się tym, postanowiliśmy odwiedzić z uczniami Stanowisko Kierowania Obroną Cywilną (dawny schron prezydenta) dla miasta Gorzowa. Podczas zwiedzania stanowiska młodzież poznała miejsce z którego na wypadek „W” będzie dowodzić sztab OC dla miasta. Oprócz specjalistycznych pomieszczeń sztabowych czy technicznych w których można przebywać kilka dni bez wychodzenia na powierzchnie, uczniowie poznali czym zajmują cię pracownicy Wydziału Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta. Wizytę w schronie poprzedziły lekcje multimedialne na których uczniowie zapoznali się z planami ewakuacyjnymi, zagrożeniami jakie mogą wystąpić na terenie miasta oraz z postępowaniem wg jakich należy postępować np. powódź.

 

O promocji zawodu żołnierza ZS ekonomicznych, budowlanka i czereśniowa

W ramach zapoznania uczniów z perspektywą pracy w wojsku dla klas kończących naukę zorganizowaliśmy wycieczkę do Wojskowej Komendy Uzupełnień gdzie swoje drzwi otworzył wydział rekrutacji, który przedstawił procedurę powołania do armii. Wcześniej „Ekonomik” odwiedzili żołnierze „Błękitnej Siedemnastki” przedstawiając jak wygląda praca w ich jednostce.

 

Kolejnym nie typowym pomysłem na zajęcia historii z II wojny światowej i kształtowanie postaw patriotycznych wśród uczniów były wyjazdy na uroczystości o charakterze patriotycznym. Nie zawsze lekcję są idealnym miejscem do poznania historii poszczególnych miejsc, czy samych wydarzeń. Oprócz reprezentowania samej szkoły i miasta Gorzowa na uroczystościach młodzież poznała historie tragicznych wydarzeń stycznia 1945 r. związanego z likwidacją I obozu koncentracyjnego w (Sonnenburgu) podczas Obchodów 66 rocznicy wyzwolenia Słońska. Następną  okazją do poznania historii, tym razem tradycji wojska w Gorzowie były obchody Dnia Pułku, które miały miejsce na terenie byłego 12 Kołobrzeskiego Pułku Piechoty.

 

Oprócz działań w szkołach żołnierzy LZŻWP można było spotkać podczas Dnia dziecka na festynie w miejscowości Sosny oraz w Przedszkolu miejskim nr 1 w Gorzowie Wlkp. Dzięki nawiązaniu nowych kontaktów z Fundacją „Mam Marzenia” stanowisko ze sprzętem wojskowym oraz uzbrojonych dwóch żołnierzy można było zobaczyć w Centrum Handlowym w Askanie podczas Dnia Marzeń.

 

A jak nasze lekcje widzą uczniowie. O cenę wybranych lekcji, które realizowaliśmy w kilku gorzowskich szkołach poprosiliśmy uczniów, którzy uczestniczyli w naszych działaniach. Oto jak nas ocenili:

 

Zajęcia przygotowujące do nowego przedmiotu „Edukacja dla Bezpieczeństwa”

„Cieszę się, że takie lekcje będą bo zawsze to coś ciekawszego. No i będziemy miały żołnierzy na lekcji. Niektóre rzeczy wyniesione z zajęć Edukacji na pewno przydadzą się w życiu jak lekcje z ratownictwa medycznego. Również będziemy mogli poznać różne zawody służb mundurowych takich jak wojsko, policja, straż pożarna” – uczennica Gimnazjum nr 9, Karina Trela

 

Wojskowa Akcja Pomocy Humanitarnej dla Dzieci z Afganistanu z Prowincji Ghazni

- „To bardzo dobry pomysł, że taka akcja została zorganizowana w naszej szkole przez żołnierzy. Tam dzieci w Afganistanie nie mają nic a my możemy im pomóc. Dla nas jeden zeszyt to nic a tam dzieci nie mają na czym pisać. Dzięki żołnierzom dowiedzieliśmy się jak wygląda życie w Afganistanie” – uczennica Liceum Ogólnokształcącego nr 8, Ewelina Paliwoda

 

- „Fajnie, że po przez takie akcje mamy ciekawsze zajęcia, bo dowiadujemy się wielu rzeczy o nowych krajach a jednocześnie pomagamy drugiej osobie” – uczennica Katolickiego Gimnazjum im Jana Pawła II, Martyna Jarmuszkiewicz

 

Spotkanie z żołnierzami 17 Brygady Międzyrzeckiej w ramach promocji NSR i Zawodowej Służby

- „Cieszę się, że żołnierze odwiedzili naszą szkołę, bo sam jestem zainteresowany służbą wojskową. Zazwyczaj wiedzę wynosimy z książek a tu mamy możliwość dzięki współpracy z wojskiem rozmowy z żołnierzami. Również mamy możliwość obejrzenia uzbrojenia a bez ich obecności nie mieli byśmy takiej okazji”- uczeń Zespołu Szkół Budowlanych, Bartosz Grzegolec.

 

O pomyśle na lekcje Przysposobienia Obronnego z żołnierzami

- „Żywe lekcje P.O z udziałem wojska uważam, że to bardzo dobry pomysł, ponieważ uczniowie mają bezpośredni kontakt z praktykami wojskowymi, którzy w sposób autentyczny przekazują im swoje doświadczenia. Młodzież bardzo chwaliła zajęcia ze sprzętem wojskowym oraz akcje niesienia pomocy dzieciom z Afganistanu po przez zbiórkę przyborów szkolnych. Pierwszy rok współpracy był intensywny (kilka naście lekcji) i chciałbym, aby ta współpraca coraz bardziej owocowała w coraz to różniejsze lekcje.” – nauczyciel P.O z Zespołu Szkół Ekonomicznych, Jerzy Antczak.

 

 

 

Autor: kpr. Marcin Kamiński

Foto: Archiwum LZŻWP