Poznajemy Wojska Zmechanizowane
Czy lekcje muszą być nudne ? Okazuje się, że nie a dobrym przykładem na to są zajęcia Przysposobienia Obronnego realizowane w Zespole Szkół Ekonomicznych w Gorzowie wlkp. Mimo iż Gorzowski „Ekonomik” jest szkołą kształcącą na kierunkach cywilnych, w ramach innowacji pedagogicznej realizuje poszerzony program Przysposobienia Obronnego.
„Realizując materiał dotyczący charakterystyki poszczególnych formacji wojskowych postanowiliśmy opuścić mury szkoły, aby odwiedzić, jako pierwszą wschodzącą w struktury Wojsk Lądowych – 17 Wielkopolską Brygadę Zmechanizowaną z Międzyrzecza w ramach zajęć szkolnych” – opowiada współorganizator wycieczki z ramienia LZŻWP z Gorzowa Wlkp. kpr. Marcin Kamiński. „Po przez wycieczki do jednostek wojskowych chcemy młodzież zainteresować pracą żołnierzy, bo to właśnie oni chronią naszego kraju. Dzięki kontaktowi ze sprzętem wojskowym uczniowie szybciej przyswajają wiedzę dotyczącą obrony kraju, jest to dla nich coś innego, coś nowego. Tutaj mogą porozmawiać z żołnierzami, wynieść wiedzę z życia a nie tylko z podręczników” – kończy kpr. Kamiński.
Czytaj więcej: Z wizytą w 17 Wielkopolskiej Brygadzie Zmechanizowanej
Wspólna akcja humanitarna z 11 Lubuską Dywizją Kawalerii Pancernej z Żagania
25 stycznia br. w Zespole Szkół Ekonomicznych w Gorzowie Wlkp. z udziałem przedstawicieli klas odbyło się podsumowanie półtora miesięcznej wojskowej akcji Pomocy Humanitarnej dla dzieci z Afganistanu z Prowincji Ghazni. Akcja została przeprowadzona w dwóch gorzowskich szkołach: Gimnazjum nr 9 oraz Zespole Szkół Ekonomicznych w Gorzowie Wlkp. - Dzięki współpracy z wojskiem mogliśmy włączyć gorzowskie szkoły w zbiórkę pomocy szkolnych dla dzieci ze szkoły w Prowincji Ghazni w Afganistanie. Podczas trwania zbiórki, w obu szkołach odbyły się spotkania, na których młodzież zapoznała się kulturą panującą w Afganistanie oraz w jaki sposób można pomóc osobą, które mieszkają w kraju ogarniętym konfliktem zbrojnym – mówi pomysłodawca i koordynator gorzowskiej akcji, kpr. Marcin Kamiński ze Związku Żołnierzy Wojska Polskiego Koła nr 2 w Gorzowie Wlkp. - Najbardziej panie dziwiły ze w Afganistanie postać kubusia puchatka, który wychował na bajkach nie jedno pokolenie, jest wrogiem narodu – kończy kpr. Kamiński.
Czytaj więcej: Kryptonim - przekazanie darów dla dzieci z Afganistanu
Lekcja Obrony Cywilnej na Stanowisku Kierowania OC
Co robić, kiedy włączą się syreny ostrzegawcze informujące mieszkańców o zbliżającym się zagrożeniu, gdzie się ukryć podczas nalotu bombowego, jakie zagrożenia przemysłowe grożą miastu – na te i wiele innych pytań mogli usłyszeć odpowiedzi uczniowie Zespołu Szkół Ekonomicznych, którzy realizują poszerzony program Przysposobienia Obronnego.
Pomysł na nietypową formę prowadzenia lekcji zrodził się w czerwcu 2010 r., kiedy popularny „Ekonomik” podpisał porozumienie z Lubuskim Związkiem Żołnierzy Wojska Polskiego . Celem współpracy było m.in. prowadzenie wspólnych działań w zakresie promowania postaw pro obronnych wśród młodzieży, dzięki czemu szkoła ma możliwość realizowania ciekawych lekcji poza murami szkoły.
Czytaj więcej: Z wizytą w schronie prezydenta miasta Gorzowa Wlkp.
Wizyta uczniów Zespołu Szkół Ekonomicznych w Wojskowej Komendzie Uzupełnień
Wojskowa Komenda Uzupełnień, kiedyś kojarzona była, jako miejsce nielubiane przez młodych mężczyzn za sprawą służby zasadniczej. To tu trafiały osoby, które nie ucząc się oraz nie pracując, często w brew swojej woli trafiały do wojska. Dziś dzięki zamiano w strukturach wojska i dobie profesjonalizacji zniesiono służbę poborową zastępując ochotniczą. Mimo owych zmian, w wojskowych komendach na próżno szukać pustych korytarzy. „Co raz częściej dzięki wprowadzeniu w struktury wojska Narodowych Sił Rezerwowych, co chwila ktoś do nas przychodzi po informację jak dostać się do wojska” – opowiada ppłk. Lucjan Jopkiewicz, Komendant WKU Gorzów. „Wojsko jest teraz pewnym pracodawcą, który daje szanse młodym ludziom na stabilność w życiu. Oprócz tego jest to inna praca od pozostałych, bo rzadko robi się to samo” – dodaje ppłk. Jopkiewicz.